MILIONERZY to teleturniej, którego pomysł narodził się w Wielkiej Brytanii
4 września 1998 roku, a jego oryginalny tytuł to "Who Wants to be a Millionaire?". Teleturniej w Anglii szybko zdobył popularność, dlatego też telewizje z innych krajów chętnie zadbały o pozyskanie praw do wykorzystania konwencji tego show.
W ponad siedemdziesięciu krajach na świecie MILIONERZY byli obecni na ekranach telewizorów. W najbardziej odległych czy egzotycznych państwach ludzie bawili się oglądając ten program.
W Polsce z rocznym opóźnieniem względem Wielkiej Brytanii pojawili się MILIONERZY, a prowadzącym został słabo wtedy jeszcze znany Hubert Urbański. W naszym kraju emisja trwała dwa i pół roku, po czym teleturniej zniknął z anteny, by znów powrócić na początku 2008 roku.
Wersją programu, na którą warto zwrócić oddzielną uwagę jest wersja indyjska.
W Indiach program nosił nazwę Kaun Banega Crorepati (KBC), co po przetłumaczeniu na angielski oznacza „Who Will Become a ten Millionaire?”.
Pierwsza edycja hinduskiej wersji programu miała miejsce w 2000 roku, a ostatnia 19 kwietnia 2007 roku, choć między ostatnim programem w 2005 roku, a pierwszym w 2007 roku była przerwa w emisji.
W Indiach program zdobył gigantyczną oglądalność i popularność, głównie przez wzgląd na osoby prowadzące. Przez wszystkie lata trwania emisji tego teleturnieju w indyjskiej telewizji miał on dwóch gospodarzy. Jeden prowadził dwie edycje (2000-2005), a drugi jedną (2007).
Niezwykłość tych prowadzących wynikła z tego, że obydwaj uchodzą za największe gwiazdy kina hindi. Dwóch gwiazdorów o niewyobrażalnej na Zachodzie popularności sprawiło, że „zwykły” telewizyjny teleturniej przemienił się w magiczne dla publiczności hinduskiej doznania.
Pierwszym prowadzącym była legenda indyjskiej kinematografii Amitabh Bachchan, który mianem gospodarza programu szczycił się od 2000 do 2005 roku. Po tym okresie ze względu na zły stan zdrowia musiał zrezygnować ze swojej roli, co spowodowało przerwanie nadawania tego teleturnieju.
Jednak duże zainteresowanie MILIONERAMI zmotywowało hinduskich producentów do podjęcia długich i udanych negocjacji z obecnie najbardziej uwielbianym hinduskim aktorem Shah Rukh Khanem. 22 styczna 2007 roku zajął on miejsce Bachchana. Nowy gospodarz poprowadził 53 epizody, emisja ich trwała 3 miesiące, po czym ponownie zawieszono nadawanie teleturnieju ze względu na filmowe zobowiązania gwiazdora.
Obaj prowadzący zdobyli sobie w szybkim czasie uznanie w oczach widzów w nowej dla siebie roli, choć każdy z nich wybrał inny sposób na prowadzenie tego programu.
Naczelne różnice pomiędzy tymi uznanymi aktorami są takie, że Amitabh Bachchan podejmując się zostania gospodarzem MILIONERÓW był w starszym wieku niż Shah Rukh Khan wykonując to samo zadanie. Amitabh Bachchan słynie z innego usposobienia, z innego podejścia do swojej pozycji w świecie indyjskim oraz w oczach widzów odbierany jest zupełnie inaczej niż jego młodszy następca.
Amitabha Bachchana ludzie otaczają niespotykanym szacunkiem i w związku z tym wydaje się, że między nim jako prowadzącym ten program, a uczestnikami, chwilami wytwarzał się dystans. Ludzie często nie mieli śmiałości nadmiernie się odzywać czy żartować „bez pozwolenia” Big B. (tak też nazwany jest w Indiach Amitabh Bachchan). To wcale nie oznacza, że Bachchan był szorstki czy chłodny, to tylko status jego wielkości (pod każdym względem) onieśmielał ludzi. Bowiem sam aktor nigdy nie okazywał swojej wyższości nad uczestnikami. Gdy widział początkową tremę zawodników starał się ich rozluźnić i pokazać, że każdy z nich przyszedł do programu aby się bawić, więc wszelkie obawy są niepotrzebne. Niemniej Amitabh Bachchan w każdym odcinku prezentował się zgodnie z oczekiwaniami i klasą.
Natomiast Shah Rukh Khan stworzył w studiu MILIONERÓW atmosferę rodzinną, ciepłą, miłą i zarazem rozrywkową. Z każdym uczestnikiem witał się serdecznym uściskiem lub pocałunkiem. Gwiazdor przyjął postawę, za którą wszyscy w Indiach go kochają, czyli zupełnie normalnego człowieka, który niczym nie różni się od przeciętnego widza. Program powadzony przez niego nabrał innego charakteru niż w dwóch poprzednich edycjach. Shah Rukh Khan bardziej skoncentrował się na ludziach, na poznaniu ich oraz na zapewnieniu im jak najmilszego uczestnictwa w MILIONERACH. Gra miała być tylko dodatkiem do ogólnego poznania rozmówcy. Shah Rukh Khan nieustannie żartował z uczestnikami, dzięki czemu program przez niego prowadzony stawał się rozrywką w stu procentach.
Punktem wspólnym obu prowadzących było to, że kiedy realizowano odcinki specjalne z udziałem innych gwiazd Bollywoodu obaj gwiazdorzy umieli wykreować widowisko godne pamiętania. Każdego swojego popularnego gościa traktowali jak najważniejszą część programu, dając mu możliwość pokazania się szerokiej publiczności od innej strony niż ta którą widzowie znają z kina.
Zabawny jest fakt, że gościem jednego z takich specjalnych odcinków kiedy gospodarzem MILIONERÓW był Amitabh Bachchan stał się Shah Rukh Khan. Obaj aktorzy w czasie trwania tego programu bawili się dobrze, a dodatkowo zarobili znaczną sumę pieniędzy na szczytne cele.
Niestety Amitabh Bachchan nie chciał się „odwdzięczyć” tym samym Shah Rukh Khanowi, kiedy to on przejął ten program. Dlatego też nowy prowadzący wybrał inne gwiazdy (np. Priyanka Chopra, Kareena Kaoopr, Salman Khan, Katrina Kapoor, Farah Khan, Karan Johar itd.), których obecność zagwarantowała mu gigantyczną oglądalność oraz wiele zabawy.
Za Shah Rukh Khana takich specjalnych odcinków było trzy i każdy z nich był dłuższy od przeciętnego epizodu, ale nikomu to nie przeszkadzało, gdyż była to rozrywka na dobrym poziomie.
W indyjskiej wersji programu zupełnie nowy i nieoczekiwany dla widza na Zachodzie był sposób promowania go. Filmiki reklamowe czy video-clipy przeszły wszelkie oczekiwania widza zachodniego. Gdy ogląda się teledysk promujący MILIONERÓW prowadzonych przez Shah Rukh Khana, entuzjazm w odbiorcy sam się uaktywnia. Teledysk bowiem jest zrobiony w konwencji MTV, a pomysł jaki jest w nim wykorzystany może się równać z najciekawszymi i najnowszymi teledyskami amerykańskich gwiazd muzyki. Wizualność teledysku oraz kreacja Shah Rukh Khana sprawiły, że wspomniany video- clip stał się jednym z najczęściej nadawanych w telewizjach hinduskich w styczniu 2007 roku, a piosenka osiągnęła na długo miano hitu.
Podobnie ciekawymi pomysłami wykazali się twórcy również, gdy Amitabh Bachchan był gospodarzem tego show. Jego występy ze względu na status i wiek przybierały często formę mini filmików różnej treści, które skutecznie zachęcały do oglądania.
Ciekawostką w indyjskiej wersji MILIONERÓW było to, że program był prowadzony w języku hindi, natomiast pytania na monitorach pojawiały się w języku angielskim. Jest to dziwny i niespotykany zabieg, gdyż podkreśla on, że jest to program raczej dla wykształconej klasy średniej, właśnie z konieczności znajomości języka angielskiego (pomimo, że angielski jest drugim językiem w Indiach- prócz lokalnych- nie wszyscy umieją nim się posługiwać).
Pierwsze dwie edycje programu były bez dodatkowego tłumaczenia, ale ze względu na duże zainteresowanie teleturniejem i osobą Shah Rukh Khana trzecią edycję programu można było zobaczyć już w całość z napisami angielskimi. Jednak aby mieć taki „luksus” trzeba było zdecydować się na oglądanie show przez internet, co nie było uciążliwe w wypadku, gdy ktoś miał do niego stały dostęp.
MILIONERZY w wersji indyjskiej stanowią ciekawsze odkrycie niż klasyczna wersja programu wyświetlana w Europie. Hinduski program ogląda się z zainteresowaniem, gdyż jest to prawdziwe „przedstawienie” pełne humoru, zabawy, ale i dające możliwość ujrzenia ulubionych gwiazd w zetknięciu ze zwykłym człowiekiem.
Indyjska wersja programu uświadamia ponownie znaczenie gwiazd kina w świecie hinduskim. MILIONERZY udowodnili jakimi są i co znaczą dla ludzi Amitabh Bachchan i Shah Rukh Khan, bowiem ten program dał im dodatkową promocję oraz zadowolenie.
To jednak nie świadczy o ich próżności czy zawyżonym mniemaniu o sobie, a jedynie potwierdza, że w Indiach film jest wszystkim, a wszystko jest dla filmu- ludzie żyją, jedzą i pracują z myślą o filmie, a głównie o swoich ekranowych bogach- aktorach.
Autor tekstu: Kasia Magiera
Zdjęcia:
Bachchan:
http://www.tribuneindia.com/2000/20000514/spectrum/4tt5.jpg
http://www.india-forums.com/images/show/kaun_banega_crorepati.jpg
http://www.indien-netzwerk.de/navigation/unterhaltung/artikel/artikel-grafiken/wer_wird_millionaer.jpg
Shah Rukh Khan:
http://im.rediff.com/movies/2006/dec/29look.jpg
http://scribbler.in/wp-content/uploads/2007/01/WindowsLiveWriter/Kaunbanegagaypati_EC97/srkhugf6.jpg
http://content.answers.com/main/content/wp/en/5/52/Srkside.jpg
http://bollywood.allmyblog.com/images/bollywood/bollywood_20070513_192622.jpg
Teledysk promocyjny do 3 edycji:
http://ec1.images-amazon.com/images/I/51ZtbTT928L.jpg
lub
http://202.87.41.148/hungamamobile.com/images/srk.gif
1 komentarz:
super!bardzo mi sie to podoba...osobiście uwielbiam bollywoodzkie produkcje no i najważniejsze...lepszy Khan niż Hubert...:P
Prześlij komentarz